Se poate evita arsenicul în alimentație?

15/04/2019

Arsenicul (As) este un oligoelement care se regăsește în mod uzual în natură: sol, aer, apă și poate fi clasificat astfel:

  • Arsenic organic: aflat de regulă în țesuturile vegetale și animale.

  • Arsenic anorganic: care se poate regăsi în roci și sol sau dizolvat în apă. Aceasta formă este considerată a fi mai toxică.

Deși reputația arsenicului pare să nu fie foarte bună, acesta este folosit ca și tratament anticancerigen de foarte multă vreme, iar rezultatele tind să fie remarcabile. În medicina chineză, arsenicul este folosit pentru tratarea cancerului la sân.

Oamenii de știință din cadrul programului de cercetare al arsenicului din cadrul Universitatii din California au efectuat un studiu asupra femeilor dintr-o regiune din nordul Chile, unde apa de băut avea un gred ridicat de arsenic. Ei au descoperit că rata de apariție a cancerului mamar a scăzut cu până la 70% în comparație cu o altă regiune a cărei apă a avut concentrații normale de arsenic. Rezultatele au fost "complet neașteptate", conform lui Allan Smith, profesor de epidemiologie la UC Berkeley și director al programului Arsenic Health Effects Research.

În anul 1958, în Antofagasta, a fost construit un nou sistem de conducte pentru alimentarea cu apa a regiunii, moment în care concentrația de arsenic din apa de băut a sărit cu peste 80 ori de limita recomandată de către Organizația Mondială a Sănătății. În 1970, a fost realizată o instalație de tratare a arsenicului.

În cei 12 ani de consum excesiv de arsenic, cancerul de sân a scăzut cu 50% în primii ani, respectiv cu 70% în ultimii cinci ani.

Alte studii au arătat că alte tipuri de cancer s-au răspândit cu rapiditate în cadrul aceleiași populații, precum: cancerul pulmonar, al vezicii urinare și al rinichilor.

În laborator, au reușit să reproducă efectul arsenicului, apoptoza (de asemenea, cunoscută și sub numele de sinucidere celulară), în cadrul celulelor cancerului mamar.

În anii 1980, o formă de arsenic numită trioxid de arsen a fost utilizată cu succes pentru a trata leucemia promilococitică recidivantă, o boală rară și adesea fatală. Recent, trioxidul de arsen a fost utilizat, cu rezultate promițătoare, împotriva carcinomului bazocelular (cancer de piele) și a meduloblastomului (un cancer cerebral), potrivit lui Philip Beachy, profesor de biologie și dezvoltare la Stanford, care s-a ocupat de efectuarea experimentelor.

Arsenicul poate fi regăsit în natură în forma sa pură sau poate fi influențat antropologic, aceasta din urmă fiind o formă mult mai toxică și cu efecte negative asupra populației.

Surse de arsenic în alimentație:

Fructele de mare: pește, creveți, crustacee și alte fructe de mare pot conține cantități semnificative de arsenic organic, forma mai puțin toxică. Cu toate acestea, midiile și anumite tipuri de alge ar putea conține arsenic anorganic.

Orezul și alte alimente pe bază de orez: Orezul acumulează mai mult arsenic decât alte culturi alimentare. De fapt, este cea mai mare sursă alimentară de arsenic anorganic, care este forma mai toxică.

Se consideră că orezul brun ar conținemai mari cantități de arsenic decât orezul alb, dar orezul alb ar conține mai puțini nutrienți decât orezul brun.

Arsenicul se mai poate regăsi în fructe și legume datorită solului sau a apei care conține cantități mari de arsenic. Usturoiul conține arsenic, cafeaua, apa minerală, laptele praf pentru bebeluși.

Evitarea consumului de arsenic este imposibilă și din acest motiv, cea mai sănătoasă alimentație este una echilibrată și bio. În general, mâncarea nesănătoasă este aceea în care omul a intervenit mult prea mult.

Dacă totuși ați consumat legume contaminate cu arsenic, trebuie să aveți în vedere principalele simptome:

  • Simptomele toxice ale arsenicului alimentar se observă în timp și presupun: ingestie pe termen lung, diverse tipuri de cancer, boli cardiace, diabet zaharat tip 2 și scăderea inteligenței.

Tratamentul depinde de gradul de toxicitate din organism și poate include:

  • Supliment de seleniu

  • Transfuzie de sânge

  • Monitorizarea permanenta a organelor vitale

și altele în funcție de necesitate.

Se poate evita arsenicul în alimentație?

Conform dr. expert în nutriție Julie Jones, a evita arsenicul poate fi același lucru cu a muri de foame deoarece atât legumele cât și fructele, cerealele, fructele de mare, peștii și alte surse alimentare conțin arsenic în mod normal.

A evita toate aceste surse de hrană înseamnă implicit a ne lipsi de toți nutrienții esențiali care sunt conținuți de aceste alimente.

A mânca sănătos. înseamnă a mânca variat și pe cât posibil natural și nu implică evitarea anumitor elemente existente în natură.

Surse:

https://foodinsight.org/questions-and-answers-about-arsenic-in-food-and-beverages/

Rice Advice: When It Comes to Consumer Reports, Think Twice 

Consumer Update:FDA Explores Impact of Arsenic in Rice

FDA:Questions and Answers about Rice and Rice Products

FDA: Why FDA Proposes an ‘Action Level’ for Arsenic in Apple Juice

FDA Analysis of Arsenic in Rice and Rice Products

FDA:Apple Juice is Safe to Drink

FDA Statement on Arsenic in Brown Rice Syrup

Total Diet Study

The New Food Safety Modernization Act

https://www.healthline.com/nutrition/arsenic-in-rice#section7

https://www.ozy.com/acumen/arsenic-the-health-benefits/37180

 

Site creat în WebWave